نگاهی به مفهوم زوایای حمله و فرار و بررسی آنها در آفرود
آوید نیوز ـ هدف از سوار شدن بر خودروهای شاسیبلند چرخیدن در خیابانهای مسطح و ماندن در ترافیکهای طولانی شهرها و فخر فروختن و از بالا نگاه کردن به شهروندان نیست. هدف از ساخت و طراحی این سبک از خودروها هم، چنین چیزهایی نبوده. یکی از اولین کاربردهای SUVها، رانندگی در مناطقی است که خودروهای سدان یا سواری معمولی به سختی از پس آنها برمیآیند. اما عمدتا به دلیل گران بودن بیش از حد معمول SUVها در ایران و همچنین عدم آشنایی رانندگان با اصول رانندگی در شرایط غیرمتعارف، اغلب مالکان خودروهای شاسیبلند، از خودروی خود دقیقا به همان اندازه استفاده میکنند که از خودروی سدان قبلیشان بهره میبردند. یکی از این شرایط غیرمتعارف، «آفرود» است. آفرود در لغت به معنی «بیراهه» است و آفرودرها قطعاً کسانی هستند که بیراههها را برای پیمودن انتخاب میکنند. اگر یک نگاه کلی به آفرود داشته باشیم، میتوان آن را در دو نوع «مسابقه» و «طبیعتگردی» تقسیمبندی کرد.
آفرود ورزشی که تکلیفش مشخص است. عبور از مسیرهای صعبالعبور، منتها در قالب رقابت.
اما خیلی از آفرودسوارها، صرفاً طبیعتگردانی حرفهای هستند که با خودروی خود پا به اعماق طبیعت میگذارند و تلاششان بر این است که جز لذت رانندگی، از اعجاز دنیای پیرامونشان هم بهرهمند شوند. شما برای آفرودسواری طبیعت گردی، نیاز به یک خودروی دو دیفرانسیل نسبتا راحت و یک تیم پایه دارید. بسیاری از کسانی که تجربه سفر با تورهای آفرودی را داشته اند، معتقدند هیجان و انرژی این سفرها تا حدی است که میتواند یک ماه آنها را سر حال نگه دارد. جالبتر اینکه، هر چقدر مشکلات و دردسرهای سفر بیشتر باشد، هیجان بیشتری را به همراه دارد. آفرودسوارها در این تورها، خروج از مسیرهای همیشگی و جادههای آسفالت و رانندگی در زمینی که جاده ای در آن وجود ندارد را تجربه خواهند کرد. برای مثال در دل کویر و شنهای روان یا وسط جنگلهای انبوه یا حتی بین صخرهها و کوهها، مسیرهایی وجود دارد که یک بیراهه نورد میتواند با خودروی خود از آنها عبور کند. نکتهی جالب اینکه استان کرمان در این خصوص از حیث کویر و مناطق کوهستانی بینیاز است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که هر خودروی شاسیبلندی مناسب آفرود نیست! مثلاً انتظار نداشته باشید با خودروی امویام یا چانگان و یا جک خود پای به درهها و کویرها بگذارید. خودورهای دو دیفرانسیل هم باید برای آفرودی بودن فاکتورهایی را داشته باشند.
یکی از فاکتورهای مورد تعریف در خودروهای آفرودی، زاویه حمله و فرار است که به نحوهی ورود و خروج یک خودرو از یک گودال مربوط میشود.
این زوایا که در لاتین به Approach and departure angles خوانده میشوند، نشانگر این واقعیت هستند که حین عبور از یک گودال، امکان برخورد سپرهای عقب و جلو خودرو با زمین تا چه حدی است.
خیلی از آفرودسوارها، صرفاً طبیعتگردانی حرفهای هستند که با خودروی خود پا به اعماق طبیعت میگذارند و تلاششان بر این است که جز لذت رانندگی، از اعجاز دنیای پیرامونشان هم بهرهمند شوند