.
آوید نیوز: قهرمان بهترین فیلم فرهادی نیست، اما سیاسیترین و صریحترین است. فیلم قصه امروز ماست. ایران ۱۴۰۰. جامعهای خسته و عصبی و دروغزده با تمدنی کهن که فرسنگها از دوران اوج خود فاصله گرفته و مردمانی پیچیده و در عینحال ساده که در هزارتوهای دروغ و خشکسالی گرفتار آمدهاند. ملتی زخمخورده تاریخ و استبدادزده که حقشان خورده شده و ناراضی و نالان هستند مثل آن راننده تاکسی یا بهرام (محسن تنابنده) که به سیستم بدبین هستند. رحیم نماینده بخش عمدهای از ایرانیان امروزی است. مردمانی احساساتی، سودایی، اسطورهزده و کاسبمسلک و دغلباز و درستکار و معتقد به روز قیامت و حلال و حرام و… «ایرانی بودن» نوع خاصی از بودن است و قهرمان به شدت ایرانی است. قهرمان در شیراز میگذرد و شیرازیها به شدت ایرانی هستند. خوشباش و مهماننواز و احساساتی و محافظهکار و دوستداشتنی و گرم.
فرهادی استاد درام طبقه متوسط است اما اینجا به سیاق دو فیلم اولش به سراغ فرودستان رفته. چشم اسفندیار فرهادی اتفاقاً همان تسلط کاملش به فیلم و داستان است. نمیگذارد داستان روند خودش را داشته باشد. در مقام دانای کل هرجا دلش بخواهد وارد قصه میشود و حادثهای رقم میزند حتی اگر منطق داستانی نداشته باشد. مثلاً از گافهای فیلم یکی اینکه چطور قبل از مراسم گلریزان دنبال زنی که صاحب سکههاست نمیگردند؟ تلویزیون چطور سراغ او نمیرود؟ اینها دستکاری در قصه است. مثل همیشه سوالاتی هست که فیلم دلیلی نمیبیند به آنها جواب دهد. رحیم با چه وثیقهای به مرخصی آمده است؟ چرا شخصیت فرخنده عمق نمییابد و او را نمیشناسیم؟
خوبی فیلمهای فرهادی این است که تاویلپذیرند و چندوجهی. میتوان به نمادگرایی فیلم هم پرداخت. در تیتراژ فیلم رحیم از پلههای نقش رستم بالا میرود. هرچه بالاتر میرود حصارهای دور او بیشتر میشود. بعد میگوید «همه این راه باید بریم پایین؟» ما ملتی هستیم که قهرمان میسازیم و خیلی زود بر زمینش میزنیم. مقبره خشایارشا. تاریخ ۲۵۰۰ ساله. مردمانی که بالا بودهاند و سرور جهان باستان. «خشای» یعنی فرمانروا و «آرشا» یعنی قهرمان. آیا فیلمساز به این مفاهیم نظر داشته؟ آموزههای زردشت. گفتار و پندار و کردار نیک همان چیزی است که در ایران امروز مفقود است.
مسأله فرهادی کماکان دروغهای کوچک و کتمان حقیقت و عدم امکان قضاوت است. فیلم پرسشی از جنس پرسشهای سقراطی مطرح میکند: آیا فرقی هست میان انجام یک کار خوب و انجام ندادن یک کار بد؟ ..تاثیر فضای مجازی، سیستم ریاکار و قربانی و
… نقد کامل فیلم در این مجال اندک نمیگنجد