• خانه
  • اخبار
    • اخبار کرمان
    • اخبار ایران و جهان
  • جامعه
    • روزگار ما
    • دهکده جهانی
  • آوید گشت
    • کجا بریم؟
    • آوید خودرو
  • آشپزخانه
  • مد و آراستگی
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • تجسمی
    • ترنم موسیقی
    • رادیو و تلویزیون
    • هنر هفتم
    • کتابسرای آوید
    • فرهنگ عامه
  • سلامت
  • ورزش
    • اف سی آوید
    • آوید اسپرت
    • سرگرمی
  • یادها و خاطره ها
    • مشاغل خاطره‌انگیز
    • قاب خاطرات
    • نوستالژی
  • عکس
  • تازه ها
  • یادداشت
  • آویدی ها
  • ارتباط با ما
پایگاه فرهنگی اجتماعی آوید نیوز :::  AVID NEWS Magazine
  • ۱ مهر ۱۴۰۲
پایگاه فرهنگی اجتماعی آوید نیوز :::  AVID NEWS Magazine
  • خانه
  • اخبار
    • اخبار کرمان
    • اخبار ایران و جهان
  • جامعه
    • روزگار ما
    • دهکده جهانی
  • آوید گشت
    • کجا بریم؟
    • آوید خودرو
  • آشپزخانه
  • مد و آراستگی
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • تجسمی
    • ترنم موسیقی
    • رادیو و تلویزیون
    • هنر هفتم
    • کتابسرای آوید
    • فرهنگ عامه
  • سلامت
  • ورزش
    • اف سی آوید
      حرکت از نو برای اثبات شایستگی

      حرکت از نو برای اثبات شایستگی

      متولی و حرمت امام زاده و مطالبه گری که نباید تقابل گری باشد

      متولی و حرمت امام زاده و مطالبه گری که نباید تقابل گری باشد

      میراث شوم یک سقوط

      میراث شوم یک سقوط

      استراتژی برای تنفس

      استراتژی برای تنفس

    • آوید اسپرت
      به همراه تمام دنیا برایت کف مرتب می زنیم

      به همراه تمام دنیا برایت کف مرتب می زنیم

      همه ما یزدانی بودیم

      همه ما یزدانی بودیم

      این تیرها تا دل تاریخ پیش رفتند

      این تیرها تا دل تاریخ پیش رفتند

      هیس! دخترها ورزش نمی‌کنند

      هیس! دخترها ورزش نمی‌کنند

    • سرگرمی
      با مهارت تمام بِچِکان!

      با مهارت تمام بِچِکان!

      بازی‌هایی برای خانه نشینی‌های فامیلی نوروزی

      بازی‌هایی برای خانه نشینی‌های فامیلی نوروزی

  • یادها و خاطره ها
    • مشاغل خاطره‌انگیز
    • قاب خاطرات
    • نوستالژی
  • عکس
    تپه‌هایی که چشم دارند!

    تپه‌هایی که چشم دارند!

    زنان پشت پنجره

    زنان پشت پنجره

    در دامان تخت دنیا

    در دامان تخت دنیا

    باران، رنگ های پاییزی و رخسار درختان را جلا داد + عکس

    باران، رنگ های پاییزی و رخسار درختان را جلا داد + عکس

    آسمان همچنان همین رنگ است؛ رنگ چشمهای تو

    آسمان همچنان همین رنگ است؛ رنگ چشمهای تو

  • تازه ها
  • یادداشت
  • آویدی ها
  • ارتباط با ما
  • دنبال کن
    • Instagram
۰ نظر اشتراک‌گذاری
در حال خواندن
زخم کهنه ای به نام فیلمفارسی
زخم کهنه ای به نام فیلمفارسی
خانه
فرهنگ و هنر
هنر هفتم

زخم کهنه ای به نام فیلمفارسی

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ حسام فروزان فرهنگ و هنر, هنر هفتم, ویترین ۰ نظر

آویدنیوز: فیلمفارسی از بین نمی‌رود، بلکه از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می‌شود و در همه دورانها وجود دارد.
شاید از بداقبالی ما بود که سینمای ایران در سالهای اولیه از سینمای عامه پسند هند و مصر و ترکیه الگو گرفت و فیلمفارسی با گوشت و خونش عجین شد. در آستانه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، آدم می‌بیند طرز تفکر فیلمفارسی ‌وار کماکان در سینماگر و تهیه کننده و سینمادار و مسئول و تماشاگر این سینما وجود دارد و انگار نه انگار نیم قرن گذشته.

آدم گاهی گذارش می‌افتد به سینمای پرافتخار ایران قبل از انقلاب. فقط نگاه کردن به پوستر فیلم‌ها کافیست تا دستمان بیاید چه خبر بوده. کمتر پوستر متفاوتی دیدم. اکثر پوسترها یک الگو را تکرار کرده‌اند. چند کله از قهرمانان مرد خشن و غیرتی و خوش‌تیپ و البته زنی نیمه برهنه در جلو. حتی پوستر فیلم «عمو فوتبالی» هم زنی پایین دارد که به تماشاگر یادآوری شود آن «چیز» اصلی در فیلم هست. پوسترها نشان می‌دهد تهیه‌کننده و کارگردان و طراح پوستر حواسشان بوده که حتماً باید صحنه «لُختی» فیلم در پوستر و اعلان سر در سینما نمود داشته باشد. آدم خیال می‌کند وزارت فرهنگ و هنر آن دوره بخشنامه کرده اگر پوستری زنی نیمه برهنه نداشته باشد تایید نمی‌شود! اسم فیلم‌ها هم اکثراً اشاره به آن «چیز» اسمشو نبر دارد: زن باکره، روسپی، شوهر پاستوریزه، آلوده، تختخواب سه نفره، شوهر جونم عاشق شده و…
اکران خارجی در دهه پنجاه هم دست کمی از فیلمفارسی ها نداشته و سینماها در تسخیر فیلم‌های «نیمه» سبک تینتو براس و لاندا بوتزانکا بوده.

می‌شود فهمید اینکه می‌گویند سینمای ایران در نیمه دهه پنجاه به آخر خط رسیده بود راست است. حتی اگر انقلاب نمی‌شد هم آن سینمای ورشکسته به بن بست می‌رسید. موج نو و سینمای مستقل و هنری و روشنفکرانه امثال فریدون رهنما در سلطه کامل فیلمفارسی مجال نفس کشیدن نداشتند. بخشی از انقلابیون خشمگینی که سینماها را در سال ۵۷ آتش زدند همان مردانی بودند که به دیدن فیلمهای لُختی می‌رفتند و تخمه می‌شکستند و کیف می‌کردند.

اما درد اینجاست که پس از چهل سال، اگر پوسترهای محصولات جریان اصلی امروز سینمای ایران را کنار پوسترهای فیلمفارسی بگذاریم چندان تفاوتی نخواهیم دید. فقط زنهای نیمه برهنه حذف شده‌اند و مابقی مناسبات همان است که بود. همان شوخی‌های جنسی در لفافه‌ بیان می‌شوند و بازی با خط قرمزها هنر و زرنگی محسوب می شود و…

  • برچسب ها
  • فیلمفارسی

اشتراک گذاری

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
مطلب بعدی کرمان، نایب قهرمان لیگ برترگلبال کشور
مطلب قبلی بیانیه خانه مطبوعات علیه دریافت مالیات ارزش افزوده از رسانه‌ها

پست های مرتبط

دقایقی به اندازه یک زندگی رادیو و تلویزیون
۳۱ شهریور ۱۴۰۲

دقایقی به اندازه یک زندگی

می‌خواهم حال آدم‌ها را خوب کنم جامعه
۲۶ شهریور ۱۴۰۲

می‌خواهم حال آدم‌ها را خوب کنم

هزارتوی مخلوقات صنعتی آوید گشت
۱۴ شهریور ۱۴۰۲

هزارتوی مخلوقات صنعتی

آخرین مطالب آویدنیوز
31 شهریور 02:01
رادیو و تلویزیون

دقایقی به اندازه یک زندگی

28 شهریور 12:05
اخبار کرمان

هزاران سیگاری که دود نشد

27 شهریور 11:22
اخبار کرمان

شکارچیان، شکار پلیس شدند

27 شهریور 11:11
اخبار کرمان

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد: اختصاص پنج میلیارد تومان برای مرمت «خانه شهر»

27 شهریور 09:28
رادیو و تلویزیون

روایت رنجهای یک مادر

26 شهریور 11:00
رادیو و تلویزیون

می‌خواهم حال آدم‌ها را خوب کنم

26 شهریور 09:34
اخبار کرمان

کشف۴۰۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در کرمان

22 شهریور 18:51
اخبار کرمان

بانوان سوداگر مرگ در دست قانون

  • خانه
  • اخبار
  • جامعه
  • آوید گشت
  • آشپزخانه
  • مد و آراستگی
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • ورزش
  • یادها و خاطره ها
  • عکس
  • تازه ها
  • یادداشت
  • آویدی ها
  • ارتباط با ما
  • بازگشت‌به‌بالا
موضوعات داغ:
آوید آوید نیوز news نیوز خبر خانواده زناشویی طب سنتی بانوان هنرمندان بانوان هنرمند یادها و خاطره ها AVID News

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اخبار با ذکر منبع پایگاه فرهنگی اجتماعی آویدنیوز مجاز است.
خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال خبری متعلق به پایگاه خبری آویدنیوز می باشد.
طراحی و پیاده سازی: شرکت مهندسی فناوری سورنا