آویدنیوز: این روزها ذهنم درگیر دیار دوستداشتنیام کرمان با مردم مهماننوازش است.
اینکه یک دورهی چهارسالهی جدید در مدیریت شهری آغاز شده است و با انتخاب شهردار جدید کرمان توسط شورای اسلامی این شهر، باید برنامههای جدیدی ارائه و اجرا شود، مرا بر آن داشت تا در باب مدیریت این شهر پیشنهاداتی ارائه دهم. متاسفانه سالهاست طرح جامع کرمان بازنگری نشده است و به نظر میرسد اولین و مهمترین اولویت این کلانشهر، خروجی و جمعبندی طرح جامع این شهر است. امیدوارم در این طرح مسایلی همچون توسعهی حمل و نقل عمومی و همچنین حمل و نقل پاک، شهرسازی بر اساس ضوابط اصولی و مناسب شهرهای تاریخی و … مدنظر قرار گیرد.
همچنین این روزها که توسعهی مبتنی بر حمل و نقل عمومی انسان محور، از بحثهای اساسی توسعهی پایدار شهرهاست، بایستی این مهم به درستی مدنظر مدیران شهری کرمان قرار گیرد.
چرا که انتخاب حمل و نقل عمومی درست در شهرها، میتواند کارگشایی بسیاری از مشکلات در این حیطه باشد.
به نظر میرسد در این زمینه باید طرحهای با دوره عملکردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به درستی و در زمان مقرر اجرا گردد. در حال حاضر در کرمان یک شبکه بههم پیوستهی اتوبوسرانی با ناوگان نوسازی شده میتواند از بروز معضلات ترافیکی در هستهی مرکزی شهر بکاهد.
از آنجا که مسالهی دوچرخه سواری و احداث مسیرهای ویژهی دوچرخه نیز به عنوان یک مد حمل و نقلی در کلان شهرهای دنیا و ایران مطرح است؛ شاید یکی از بهترین شهرهایی که در میان شهرهای کشور، پتانسیل استفاده از دوچرخه به عنوان روشی برای حمل و نقل – و نه تفریح را دارد- کرمان است. توپوگرافی کرمان از این لحاظ مناسب است و فرهنگسازی در این زمینه میتواند مفید واقع گردد. خلاصه اینکه در نظر گرفتن زیرساختهای بههم پیوسته این روش حمل و نقلی در این شهر، به شدت بایستی مورد توجه قرار گیرد.
اما مسالهی بعدی این است که چرا استانداری و مدیریت شهری قبلی کرمان، بدون توجه به بازنگری طرح جامع شهر، به احداث تقاطعهای غیرهمسطح در این سطح وسیع در شهر رضایت داده و اقدام کرده است؟
آیا قبل از شروع اجرا، مطالعات ترافیکی دقیق و مناسبی نسبت به احداث این تقاطعها انجام شده بوده است؟ و یا اینکه بدون توجه به نیازهای واقعی شهر از لحاظ طرح جامع و نیز طرح تفصیلی، اینگونه تقاطعها اجرا شده و یا در حال اجرا هستند و پیوسته نیز در حال افزایش است؟
مساله اینجاست که آیا در شهری که هنوز زیرساختهای اصلی خدمات شهری بسیار کم و ناچیز است و تا استاندارد فاصله زیادی دارد و هنوز به اندازهی کافی بوستان در تمام محلههای شهر وجود ندارد و اطراف کورههای آجرپزی قدیم شهر که میتوانند به آثار با قدمت تاریخی تبدیل شوند، به مخروبههایی در شهر مبدل شدهاند، این تعداد اجرای تقاطع غیر همسطح در شهر نیاز بوده است؟ و آیا رویکردهایی از تقاطعها که بصورت روگذر و زیرگذر در سطح شهر دیده میشوند به درستی انتخاب شده اند؟ و …
اما نگرانی دیگر من این است که آیا در شهری که در بعضی از محلههای آن،غالبا منازل مسکونی یک طبقه به صورت ویلایی وجود دارد؛ مجوزهای بلند مرتبهسازی ضرورت دارد؟ یا حتی اگر در جایی این ضرورت احصا شود، مبنایی برای تعداد طبقات مجاز و سبک معماری در نظر گرفته شده است؟
شهر کرمان از لحاظ بافت شهری، معماری و … بسیار شبیه شهر اصفهان است. بنابراین با حداقل الگوبرداری از شهرسازی اصفهان و با انجام مطالعاتی که در این زمینه برای شهر کرمان بومی میشود، میتوانیم از توسعهی بیرویه و غیر اصولی شهر چه از لحاظ ارتفاع ساختمانها و خط آسمان و چه از لحاظ سطح اشغال زمینها و چه از لحاظ گسترش غیر اصولی افقی شهر جلوگیری کنیم.
در پایان امیدوارم مدیریت شهری جدید شهرمان، توجه ویژهای به مباحث توسعهی شهر بر مبنای اصول زیربنایی شهر داشته باشد و در جهت پیشبرد اهداف کلان این شهر تاریخی و قطب صنعتی کشور با مردمانی صبور، گامهایی موثر هر چند زمان بر بردارد و علاج واقعه را قبل از وقوع کند.