آوید نیوز: رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست که درخصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح «شهیدحاجیونس زنگیآبادی» با حضور همه اعضای شورای شهر برگزار شد، افزود: اجرای یک پروژه باید از هر منظری مورد بررسی قرار گیرد و در خصوص این پروژه، همۀ اعضای شورا معتقدند گره ترافیکی در این منطقه وجود دارد و باید این گره ترافیکی باز شود، اما دو مسأله را باید در نظر گرفت؛ اینکه راهحل چیست و دوم اینکه این راهحل، چگونه باید اجرا شود.
علیرضا نادری ادامه داد: در جلسۀ کارشناسی این موضوع، شاهد نظرات اساتید دانشگاه و کارشناسان بودیم، اما همۀ آنها علیرغم اینکه حرف منطقی میزدند، ولی سخنانشان با هم در تناقض بود؛ یعنی خودشان، همرأی نیستند و اتفاق آرا ندارند؛ پس راهحلی در این جلسه ارایه نشد.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان خاطرنشان کرد: جنبۀ دیگر تصمیم اعضای شورا به بودجه این پروژه برمیگردد که بسیار مهم و مورد بحث است؛ اگر در سالهای قبل ساخت این تقاطعها در بودجه دیده نشده، یک خسارت است و نباید هیچکاری انجام شود؛ مگر اینکه جزییات آن در بودجه آمده باشد.
نادری گفت: منطق علمی میگوید همهچیز باید با جزییات در بودجه اول سال دیده شود؛ بنابراین، باید در بودجه ۱۴۰۱ درخصوص اجرای این تقاطع غیرهمسطح نیز هزینهای دیده شده باشد؛ در غیر این صورت خطاست و اجرای آن، شدنی نیست.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان افزود: اینکه در رابطه با پروژهای که اصلاً بودجهای برای آن دیده نشده، بخواهیم بگوییم در ازای حذف آن، چهکاری میخواهیم انجام دهیم؟ سوال اشتباهی است؛ چراکه اصلاً بودجهای برای این کار دیده نشده که قرار بر جابهجایی آن باشد.
نادری با بیان اینکه مسالۀ دیگر در خصوص پلهای غیرهمسطحی است که اجرا شده، گفت: آن زمان در شورا و شهرداری نبودم، اما بهعنوان یک شهروند، بسیار نگران اجرای همزمان چند تقاطع غیرهمسطح با هزینههای هنگفت باتوجه به وضعیت درآمدی شهرداری کرمان بودم.
وی افزود: شاید درآمد شهرداری را نمیدانستم، اما شهر را میشناختم و با خود میاندیشیدم چگونه شهرداری با درآمدی که دارد همزمان این تعداد پل را آغاز کرده است؛ همۀ اینها به پروژههای نیمهتمام تبدیل میشوند؛ حالا در این دوره، یک پل دیگر اضافه کنیم؟
رییس شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: فکر میکنم این تقاطعها مطابق میل شهرداری شروع نشده بود؛ بلکه مطابق با میل اشخاص دیگر به شهرداری تحمیل شد.
رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز با بیان اینکه باید ابعاد مختلف طرح برای اعضای شورا روشن باشد، تصریح کرد: حتی شهرداری هم در این خصوص بهطور واضح به ما گزارش نمیدهد.
محمدرضا کمساری تأکید کرد: باید بازه زمانی مشخص و معقولی برای پاسخگویی به پرسشهای جواب داده نشدۀ این طرح، تعیین شود.
افزود: شهرداری باید به ما گزارش دهد که جدای از اولویتدار بودن پروژه با مدل و طرح پیشنهاد شده، آیا میتواند با پیمانکار به تفاهم برسد و یا خیر؛ دوم اینکه آیا وقتی از یک پروژۀ کلان، صرف نظر میکنیم و دلیلمان هم این است که بهجای آن میتوانیم پروژههای دیگری در جاهای دیگر از شهر اجرا کنیم؛ جایگزینی برای این پروژه وجود دارد یا خیر؟
کمساری اظهار داشت: بنا نباشد پروژههای کلان بهدلیل داشتن بار مالی تعطیل شود و بگوییم با این رقم میتوان کارهای دیگر کرد و کارهای دیگر هم انجام نشود.
وی افزود: شهرداری باید در ازای انجام نشدن این نوع پروژهها، تعهد و پروژۀ جایگزینی که برای مردم منفعت بیشتری دارد، به شورا ارایه دهد.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز گفت: فضای رسانهای و نخبگانی در خصوص حملونقل و ترافیک در چند روز گذشته معطوف به این موضوع بود که این تقاطع غیرهمسطح اجرا شود یا خیر.
منصور ایرانمنش افزود: در شورای پنجم هم کار کارشناسی شد و هم در کمیسیون عمران بارها این پروژه مورد بررسی قرار گرفت و هم از جمیع جهات و سایر ملاحظاتی که در این موضوع بود؛ مثل تکمیل تقاطعهای غیرهمسطح شهر، مباحث مختلفی مطرح شد و نهایتاً به این جمعبندی رسیده شد که تقاطع غیرهمسطح اجرا شود که مصوب هم شد.
وی خاطرنشان کرد: کارهای مطالعاتی انجام شد و برای اجرا هم با قرارگاه خاتم وارد مذاکره شدند، اما با پایان شورای پنجم و شروع کار شورای ششم، این مسأله قوت گرفت که این پروژه در اولویت است یا خیر؟ یا اینکه این پروژه به چه صورتی اجرا شود؟ و فضایی ایجاد شد که کار کارشناسی بیشتری در ای خصوص انجام شود و با عجله در اجرا، منابع شهرداری هدر نرود.
ایرانمنش افزود: ما هم که موافق اجرای این پروژه از دوره گذشته بودیم، بدون تعصب موافقت کردیم تا در چندین جلسه، کار کارشناسی بیشتر انجام شود و به شکل ویژه و بهطور خاص به دیدگاههای خارج از شورا در سطح رسانهها و کارشناسان دیگر پرداختیم تا صاحب نظران، پیشنهادهای خود را بگویند.
وی ادامه داد: نظرات کارشناسی صاحبنظران، مشاوران و کارشناسان در چندین جلسه ارایه شد و امروز باید به تصمیم نهایی برسیم؛ در هر صورت نیاز است که در این منطقه گره ترافیکی باز شود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا تأکید کرد: چیزی که میتواند به ما کمک کند، این است که از مشاور طرح جامعی که قرارداد آن بسته شده و مطالعات آن در حال انجام است، بخواهیم با اولویت و زودتر این موضوع را در دستور کار قرار دهد و شبکۀ حملونقل شهر نهایتاً با این موضوع مطالعه و بررسی و نتیجه اعلام شود؛ چراکه سوال بیشتر افزاد درخصوص اجرای یا عدم اجرای این پروژه است.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهرهوری شورا هم گفت: وقتی که تصمیم گرفته شد در این خصوص جلسات کارشناسی داشته باشیم، این نکته ذکر شد که بتوانیم اکثریت کارشناسان را در جلسات مختلف داشته باشیم تا نظرات آنها را بشنویم و بعد تصمیم بگیریم.
سیدمحمد موسوی افزود: آنچه مدنظر بود حضور دو گروه مخالف و موافق در جلسات متعدد بود، اما فقط یک جلسه با کارشناسان برگزار کردیم و بیشتر آنها همکاران شهرسازی بودند که نظرات خود را بیان کردند؛ درحالیکه نیاز به نظرات افراد در حوزههای مختلف دیگر هم داریم و با یک جلسۀ دوساعته نمیتوان برای اجرای چنین پروژهای تصمیم گرفت.
وی ادامه داد: مثلاً پلیس راهنمایی و رانندگی در جلسات ما نبوده؛ بنابراین، اجرای این پروژه نباید در این جلسه تعیینتکلیف شود.
موسوی افزود: من مخالف و یا موافق اجرای این تقاطع غیرهمسطح نیستم؛ چراکه به اندازه کافی اقناع نشدم و دلایل همهجانبه و کافی ندیدم؛ باید مطالعات کاملتر انجام شود و تمام ابعاد فنی موضوع را ببینیم تا بتوانیم تصمیمگیری کنیم.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهرهوری شورا بیان کرد: همه معتقدیم منابع مالی شهرداری باید در جای درست استفاده شود؛ بنابراین، اگر قرار است کاری انجام شود، باید آیندهنگری کرد و از همین ابتدای سال، شورا باید برنامهریزی و مطالعه کند تا پایان دوره ششم شورا، یک وضعیت خوب در شهر شاهد باشیم و مردم یک تغییر خوب را در شهر ببینند.
محمدصادق تقوی، منشی شورا نیز با بیان اینکه خوشحالم عضو شورایی هستم که بدون تعارف و بدون اغماض است و شاید برای اولینبار است موضوعاتی که فنی و مربوط به حقوق عامه مردم است، خیلی شفاف، بدون رانت و فشار و لابی، بررسی میشود.
وی افزود: به نظر میرسد در پروژههای عمرانی، نگاهها فقط به سمت خودرومحوری میرود، اما اگر توجه به سمت حملونقل عمومی و یا پاک باشد و نیز اصول شورای ششم هم که از ابتدای کار مشخص کرده و آن هم داشتن پیوستهای سلامت، اجتماعی و فرهنگی پروژه است، رعایت شود، به نفع مردم و سلامت آنهاست.
تقوی ادامه داد: مطالعات پیوست سلامت در حال انجام است و بهزودی نتایج به شهردار و اعضای شورا ارایه میشود.
وی گفت: متاسفانه با پیشرفت پزشکی، بیماریها بیشتر شد و این مربوط به سبک زندگی انسانهاست؛ بنابراین، اگر معتقدیم انسان سالم، محور توسعه پایدار شهر است و ما شهر را برای شهروند میخواهیم بسازیم، باید توجه را بیشتر به سمت مسیرهای پیاده ببریم.
منشی شورا افزود: اگر امروز مطالعات بهطور دقیق، کامل و فنی انجام شود، حتی اگر به سالهای آتی با هزینه بیشتر برسد؛ برای شهروندان بهتر و مفیدتر است.
فتحالله مؤیدی، رییس کمیسیون خدماتشهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز گفت: باید از نظرات مردم و خواستههای آنها بهخصوص مردم ساکن در این حوالی مطلع شد و آنها را مد نظر قرار داد؛ چون علاوه بر ساکنان، بسیاری از کسبه نیز در ابتدای «شرفآباد»، انبار دارند و برای رفتوآمد نیازمند استفاده از این مسیر هستند.
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا هم تصریح کرد: متأسفانه در روزهای پایانی دورۀ قبلی شورا، این پروژه مصوب و کلنگزنی شده و در حالی این اتفاق افتاده که مطالعات کاملی در این خصوص وجود ندارد.
محمد امینی زاده ادامه داد: شهردار، مجری سیاستهای شورای اسلامی شهر است و سیاستهای شورا را باید اجرا کند و شورا درنهایت از شهردار نظر مشورتی میگیرد.
وی با بیان اینکه آیا در این پروژه منابع و بودجهای دیده شده است، گفت: این پروژه بدون توجیه فنی کلنگزنی شده، مطالعات کاملاً موضعی در این محدوده ارایه شده و پشتوانه تخصصی کافی و فنی در این مورد وجود ندارد.
رییس کمیسون بودجه، منابع پایدار و سرمایهگذاری شورا نیز گفت: از اعضای شورا خواهش میکنم خارج از ذهنیت و تعصبات خاص این پروژه را تحلیل کنند.
حسین چناریان افزود: پروژه سهراهی «شرفآباد» جزو پروژههای دوره چهارم شورای شهر است که قرار بود اجرا شود و اینکه شورای پنجم در روزهای پایانی این کار را انجام داد، بیان منصفانهای نیست.
وی ادامه داد: یعنی بعد از تعیینتکلیف تقاطع غیرهمسطح «سربازان گمنام امام زمان (عج)» اجرای پروژه سهراه «شرفآباد» در دستور کار قرارگاه خاتم بود.
رییس کمیسون بودجه، منابع پایدار و سرمایهگذاری شورا بیان کرد: حذف چراغقرمز در بزرگراه «امام رضا(ع)»، در پی مطالعات کارگروه ترافیک شورا و مصوبه شورای ترافیک استان برای رفع گره ترافیکی است که درست است و ما هر چقدر بتوانیم از تعداد چراغقرمزهای این ناحیه بکاهیم، در روانسازی ترافیک بهتر است، اما اینکه همسطحسازی باشد و یا غیرهمسطح، منوط به بررسی بیشتر است.
چناریان افزود: در این خصوص طرح تقاطع همسطح نیز مطالعه شده است.
وی با بیان اینکه تجربه و نمونههای شهرهای بزرگ میگوید که از نظر معماری و شهرسازی تقاطع همسطح درون شهرها توصیه میشود و در رینگهای اطراف شهر، غیرهمسطح، اظهار داشت: قبول دارم اسناد بالادستی اشکالاتی دارد، کارشناسان هم بهصورت شفاف و واضح و از نظر علمی جواب درستی در خصوص این پروژه نداند، اما برای پاسخگویی به نیاز مردم و احترام به مردم، باید تا ارایه طرح نهایی، بزرگراه «امام رضا(ع)» را آزاد و چراغقرمز و موانع را رفع کنیم.
وی تأکید کرد: بهطور کلی پروژههای خاتم را در سنوات گذشته در بودجه شهرداری نیاوردهاند و دلیل آن یک قرارداد قبلی مطرح میشد که وجود دارد و بر مبنای آن با تأمین ۵۰ درصد زمین و ۵۰ درصد منابع مالی، کار تسویه را انجام میدادند.
نایب رییس شورا نیز با تشکر از همۀ کارشناسانی که بهصورت حضوری در صحن شورای شهر و غیرحضوری در رسانههای مختلف گزارشهای خوبی ارایه کردند، گفت: در جمعبندی این جلسه، همۀ اعضا معتقدند اطلاعاتی که کارشناسان و مشاوران به شورا و شهرداری دادند، کفاف تصمیم در این خصوص و اجرای این پروژه را به ما نمیدهد؛ بنابراین، اطلاعات این پروژه باید تکمیل شود.
محمود بابایی با بیان اینکه همه اعضای شورا معتقدند در این منطقه، گره ترافیکی وجود دارد و باید بهصورت فوری حل شود، تصریح کرد: اما در حال حاضر، بهدلیل کافی نبودن اطلاعات و مطالعات فنی درخصوص اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح «شهیدحاجیونس زنگیآبادی»، فعلاً اجرای تقاطع مذکور، امکانپذیر نیست.
وی افزود: اما با توجه به گره ترافیکی که در این نقطه وجود دارد، باید توسط شهرداری بررسی دقیق و فوری انجام شود و راهکار موقت پیشنهادیِ اصلاح وضع موجود با اصلاح هندسی بررسی و تهیه و جهت تصمیمگیری، به شورا ارایه شود.