رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان در گفت و گو با آویدنیوز عنوان کرد
آویدنیوز: در طول مدتی که این خطوط را مطالعه میکنید، صدها تخلف در حال رخ دادن است. تخلفاتی که خودرو در اکثر آنها نقش اصلی را بر عهده دارد. تخلفات رانندگی مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، پارک در محل ممنوعه و بزهکاریهایی که خودرو ابزار آن است؛ حمل و نقل غیرمجاز، سرقت، سرقت خودرو و حتی سرقت لوازم خودرو از جمله پلاک خودرو. با گسترش شهرها، خودرو به عنوان اصلیترین وسیلهی نقلیه وارد میدان میگردند. تقاضا و عرضه بالا میرود و شهر با پدیده ترافیک روبهرو شده و تخلفات رانندگی نیز افزایش مییابد. در این میان پلیس راهنمایی رانندگی به همراه چندین دستگاه دیگر نقش تعیینکنندهای برای ایجاد نظم عبور و مرور در معابر شهری دارد. از این رو «سرهنگ اسماعیل خوشوقت»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان در گفتوگویی اختصاصی با آویدنیوز به سه سوال در خصوص وضعیت فعلی خیابانهای کرمان پاسخ داده است:
– با سلام و احترام، لطفا بفرمایید با توجه به فرسوده بودن آسفالت و روکش بسیاری از خیابانهای کرمان و تاثیر مستقیم آن بر ترافیک شهری، چه تعاملاتی فیمابین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری در خصوص بهسازی معابر صورت گرفته است؟
با سلام؛ «انسان»، «راه» و «وسیله» نقلیه سه عامل تاثیرگذار در تصادف هستند که انسان با بیش از ۷۰ درصد، بیشترین نقش را در علل تصادفات دارد. «راه و ایمنی» آن نیز جزو عوامل تاثیرگذار دیگر در وقوع تصادف و یا برعکس، در پیشگیری تصادف هستند. سلامت مسیر، آسفالت خوب، آشکارسازی نقاط حادثهخیز و رفع موانع حادثهساز، جزو الزامات یک مسیر ایمن برای تردد است که در شهرها بر عهده شهرداریها و در جاده بر عهده راهداری است. خرابی آسفالت یک خیابان، موجب تغییر مسیر ناگهانی خودروها شده و احتمال تصادف را افزایش میدهد. پلیس راهور در بررسی علل تصادف، چنانچه به این نتیجه برسد که آسفالت خیابان در تصادف تاثیر داشته، قطعا به سازمان متولی، سهم تقصیر میدهد. در بررسی کارشناسی نیز مسیر یا خیابان معیوب بهعنوان نقطه حادثهخیز احصاء و مکتوب به شهرداری برای رفع نقص ارائه میشود اما در کل شهرداری متولی عمران شهری است.
– در خصوص استفاده شهروندان کرمانی از پارکینگ عمومی در جهت کاهش پارک دوبل چه فرهنگسازی صورت گرفته است؟
در خصوص پارک دوبل نیز باید عنوان کرد که شخصی که قصد دریافت گواهینامه رانندگی را داشته باشد، در کتاب آییننامه رانندگی با ممنوعیت پارک دوبل و با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا میشود. قطعا باید گفت که بخشی از مشکلات ترافیک شهر، به دلیل پارک دوبل خودروها در مقابل مراکز درمانی و تجاری است. در بررسیهای بهعمل آمده، نبود پارکینگ و یا کمبود پارکینگ عمومی در نقاط پرترافیک شهر دلیل این نوع پارک است. البته ما در فرهنگ ترافیک نیز به خوبی کار نکردهایم و مسئولیت اجتماعی هر فرد و سهم آن را در مقابل ترافیک شهری و جادهای در نظر نگرفتهایم. البته با توسعه سیستمهای هوشمند، حضور فیزیکی پلیس کمتر و بهرهبرداری از امکانات کنترل هوشمند ترافیک در حال پیشرفت است. این موضوع گویای این است که اگر پلیس راهنمایی در مکان ارتکاب تخلف حضور فیزیکی ندارد به این معنی نیست که راننده میتواند تخلف کند. زیرا تخلف آن توسط دوربینهای کنترل ترافیک ثبت و اعمال قانون میشود. پارک دوبل نیز یکی از تخلفاتی است که از این طریق ثبت میشود. درخواست پلیس نیز توسعه زیر ساختها برای ایجاد پارکینگهای عمومی در ابتدای اعطای مجوز به مالکان بر اساس نوع خدمت و تعداد مراجعان به آن ساختمان است. ضمن اینکه در حال حاضر پارکینگهای عمومی در سطح شهر پاسخگوی تعداد خودروها نیست و یا در برخی نقاط ضروری و مورد نیاز اصلا وجود ندارد که برای ترافیک شهر مشکل ایجاد کرده است.
– عمر وسایل حمل و نقل عمومی چند سال است و با توجه به ارتباط تنگاتنگ شهرداری و اتوبوسرانی و پلیس راهنمایی رانندگی برای تبدیل به احسن کردن این وسایل چه اقدامی صورت گرفته است؟
یک وسیله نقلیه عمومی از نظر پلیس تا زمانی که از نظر معاینه فنی دارای استانداردهای لازم باشد، میتواند خدمترسانی کند و این استاندارد شاید از عمر مفید آن نیز کمتر و یا بیشتر باشد اما وسایل نقلیه عمومی در شهرها تحت نظارت سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی بوده و در جاده نیز تحت نظارت شرکتهای مسافربری سواری هستند که الزامات مربوط، از آن طریق پیگیری میشود و پلیس راهور به دلیل حساسیت نوع خدمت این قشر زحمتکش که با جان مردم عزیز مرتبط است، با هرگونه نقص و یا تخلف، برابر قانون برخورد میکند و در قوانین و آییننامه راهنمایی و رانندگی، تخلفات رانندگی وسایل نقلیه عمومی با نمره منفی بیشتری نسبت به وسایل نقلیه شخصی مواجه هستند. باید بدانیم ۳۲ دستگاه در تولید امنیت ترافیکی نقش دارند و امیدوارم هر سازمان برابر سهم تعیین شده در قانون، به وظیفه خود در خصوص مساله ترافیک عمل کرده و انشاالله با ارتقای فرهنگ رانندگی و توسعه فرهنگ خودمراقبتی در ترافیک، شاهد افزایش انضباط ترافیکی و کاهش سوانح رانندگی باشیم.
– انشاالله؛ سپاس از وقتی که به ما دادید.